Drie nieuwe publicaties!
Terwijl we hard bezig zijn met de huisbezoeken van groep 5/6 kijken we ook naar alles wat we al weten van de deelnemers aan TiZ.
Van Horen Zeggen (VHZ): Waar staat Taal in Zicht nu?
In deze Nederlandstalige publicatie geven we een update over project Taal in Zicht. Wat zijn we te weten gekomen in de tijd na ons artikel in VHZ van 2020? In welke fase is het project nu?
Taal en communicatieve participatie (CP) belangrijk voor het welzijn
De projectgroep publiceerde een Engelstalig artikel over de effecten van taal op het welzijn van de kinderen uit Taal in Zicht. Hier bleek dat kinderen die goede zinnen konden maken, een half jaar tot een jaar later ook een betere communicatieve participatie hadden. Goede communicatieve participatie had ook een positief effect op het welzijn: er waren minder sociaal-emotionele problemen en een hogere kwaliteit van leven.
Wat is er al bekend over sociaal-emotioneel functioneren en kwaliteit van leven bij TOS?
In een Engelstalige overzichtsartikel bekeek promovendus Mélanie wat we al weten over de ontwikkeling van het sociaal-emotioneel functioneren en de kwaliteit van leven bij kinderen en jongeren met TOS. Sociaal-emotioneel functioneren is al veel onderzocht, maar het wordt niet duidelijk hoe kinderen dit ontwikkelen. Vaak worden kinderen prosocialer met de tijd, wat betekent dat ze zich meer inleven in andere kinderen en dit in hun gedrag laten zien. Op het gebied van bijvoorbeeld vriendschappen en emoties is er geen duidelijk patroon. Kwaliteit van leven is erg weinig onderzocht en daar kan dus ook weinig over gezegd worden. Het lijkt nu zo dat de kwaliteit van leven over het algemeen minder wordt in de basisschool-leeftijd.